ابداع سیستم پانکراس مصنوعی برای استفاده در هنگام ورزش و بعد از آن

انستیتوی تکنولوژی ایلی نویز باهمکاری دانشگاه شیکاگو ودانشگاه  ایلی نویز در شیکاگو و دانشگاه تورنتو واقع در یورک با صرف 2.48میلیون دلار گرانت که از طرف انستیتوملی سلامت در حال بررسی سیستم پانکراس مصنوعی هستند که می تواند در حین و بعد از ورزش توسط بیماران دیابتی استفاده گردد.

ورزش یکی از ارکان مهم کنترل دیابت است و دارای تأثیرات بسیاری بر بهبود سلامت و متابولیسم افراد مبتلا به دیابت می باشد.اگر چه ورزش خطر ابتلا به هیپوگلایسمی را در بیماران دیابتی افزایش می دهد اما هیپوگلایسمی یکی از نگرانیهای اصلی بیمارانی است که از پانکراس مصنوعی استفاده می کنند.

هیپوگلایسمی می تواند سبب اختلال در تفکر شود و چنانچه درمان نگردد بیمار دچار ضعف و بی حالی شده و وارد کمای دیابتی می شود که در صورت عدم درمان می تواند نهایتاٌ به مرگ بیانجامد.

سیستم های پانکراس مصنوعی که در حال حاضر در بازار وجود دارند بوسیله ی حسگر مقدار قند خون را اندازه گیری کرده و مقدار صحیح انسولین را محاسبه و در اختیار بیمار قرار می دهد اما این سیستم قادر به در نظر گرفتن تأثیرات ورزش بر بیماران نیستند.

به گفته ی پرفسور Ali cinar:این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا تاکنون مطالعات بسیار کمی بروی چگونگی عملکرد پانکراس مصنوعی در محیط ورزش انجام شده است. او می افزاید: در این تحقیق که به مدت 5 سال بطول خواهد انجامید یک سیستم هشدار دهنده زود هنگام برای هیپوگلایسمی و کنترل چند متغییره برای پانکراس مصنوعی ابداع خواهد شد که بیماران بتوانند از آن بصورت ایمن در حین و بعد از انواع مختلفی از ورزش  حتی ورزش های گروهی استفاده کنند.در این تحقیق بخصوص بر انواعی از ورزش تأکید می شود که شدتهای مختلفی دارند و فشارهای متفاوتی را بربدن اعمال می کنند.

ورزش های ایروبیک و مقاومتی براساس مدت زمان انجام و شدت آنها می توانند تأثیرات مختلفی بر متابولیسم و میزان قند خون از طرق مختلف بگذارند. براساس نتایج این تحقیق دانشمندان انتظار دارند نسل بعدی سیستم های پانکراس مصنوعی بصورت اتوماتیک و دائمی قادر به تنظیم مقدار تحویل انسولین برای حفظ غلظت قندخون و کاهش خطر هیپوگلایسمی در حین ورزش مناسب باشند.

به منظور رسیدن به این مرحله، دانشمندان از حدود 220 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 که در حال حاضر از پمپ های انسولین استفاده می کنند در شیکاگو و تورنتو ثبت نام کردند. در این تحقیق شرکت کنندگان ورزش های ایروبیک و مقاومتی مختلف را بصورت فردی و گروهی انجام خواهند داد. اطلاعات گرد آوری شده در مقایسه ی تغییرات غلظت قند خون با برنامه ی روتین استفاده از انسولین و با سیستم پانکراس مصنوعی ابداعی جدید بکار گرفته خواهد شد.

منبع:medicalnewstoday.com/releases/270162.php

مترجم: ماندانا فرخی نیا